فروش عمده گل و گیاه مجموعه گیاه گل در گوهردشت کرج

روش نگهداری کاکتوس

کاکتوس

زمان مطالعه 1 دقیقه

روش نگهداری کاکتوس
🌵 کاکتوس 🌵

کاکتوس گیاهی می باشد از تیره کاکتوسیان (Cactaceae) که گونه ای از میخک سانان هستند که بیشتر خاردار و گوشتی می باشند.
کاکتوس در ابتدا در شمال و جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد می کرده است اما امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم پراکنده گردیده است، کاکتوس طی طوفان های ناگهانی آب را ذخیره می کند و آب ذخیره شده را طی ماه ها خشکسالی مصرف می کند، کاکتوسیان در ایران گونه بومی ندارند.
بیشتر کاکتوس ها ریشه عمیقی ندارند و ساقه شبکه مانندی دارند که بصورت منبع ذخیره آب عمل می کند ساقه کاکتوس توسط تیغ هایی محافظت می شود.
کاکتوس ها اصولاً یا برگ های خیلی کوچکی دارند یا اصلاً برگی ندارند.

🌵 روش نگهداری کاکتوس 🌵

در روش نگهداری کاکتوس ها باید این موضوع را در نظر گرفت که کاکتوس ها را باید در فصل سرد، گرم نگه داشت و مناسب ترین جا برای نگهداری کاکتوس ها در داخل خانه و کنار پنجره‌ی آفتاب گیر می باشد، بیشتر کاکتوس ها با آفتاب میانه خوشی ندارند و نباید آنها را در تابش مستقیم آفتاب قرار داد، البته باید گفت تعداد کمی از کاکتوس ها هستند که برای رشد و گل دهی باید زیر اشعه مستقیم خورشید قرار بگیرند.
گاهی نیز در زمان جابجایی کاکتوس می بینیم که ریشه گیاه در شرایط مناسبی نمی باشد و پوسیده است در این زمان بهترین کار اینست که ریشه گیاه کاکتوس هرس شود و اگر همه ریشه در شرایط مناسبی نبود از هرس کردن تمام آن نیز نترسید.

🌵 نور مناسب برای کاکتوس 🌵

همانطور که اشاره شد کاکتوس به نور زیاد احتیاج دارد و جای مناسب برای آن کنار پنجره و پشت پنجره های جنوبی می باشد. در صورت کافی نبودن نورطبیعی، نور مصنوعی نیز به عنوان مکمل قابل استفاده است.

🌵 دمای مناسب برای کاکتوس 🌵

کاکتوس ها در فصل رشد خود دمای 32 تا 38 درجه را می توانند تحمل کنند و مناسب ترین دما برای فصل استراحت آنها 7 تا 12 درجه سانتی گراد می باشد این دمایی است که کاکتوس ها در محل طبیعی زندگی با آن روبرو می شوند. هوای سرد در فصل استراحت کاکتوس می تواند منجر به گلدهی گیاه در فصل رشد آن بشود.

🌵 آبیاری مناسب برای کاکتوس 🌵

▪️کاکتوس ها با آبیاری صحیح و مناسب رشدشان تسریع می شود نکته مهم در روش آبیاری کاکتوس این می باشد که آبیاری کاکتوس ها باید در دوران رشد آنها انجام پذیرد، کاکتوس ها برای رشد به آب نیاز دارند و اگر شما به کاکتوس هایتان تنها یکبار در ماه آب دهید آنها رشد چندانی نمی کنند و فقط زنده می مانند و ریشه هایشان خشک و در نهایت می سوزد و در این وضعیت پس از آبیاری مجدد ریشه ها توانایی جذب آب را نخواهند داشت و دچار پوسیدگی خواهند شد.

▪️کاکتوس هایی که در گلدان های کوچک هستند نسبت به کاکتوس هایی که در گلدان های بزرگ هستند آبیاری بیشتری نیاز دارند.
کاکتوس ها در گلدان 7 الی 10 سانتی متر هر 4 تا 6 روز یکبار نیاز به آبیاری دارد، و کاکتوس در گلدان های 15 سانی متر هفته ای یکبار نیاز به آبیاری دارد. برنامه آبیاری کاکتوس بر اساس نوع خاک و نوع گلدان ( پلاستیکی، سرامیک و گلی) و دما تغییر می کند.

▪️گلدان های پلاستیکی و سرامیکی آب را به نسبت گلدان های گلی بیشتر در خود نگه می دارد و بنابراین به آبیاری کمتری نیاز دارند، و البته این میزان آبیاری به درجه حرارت محیط بستگی دارد در هوای گرم کاکتوس نسبت به هوای سرد به آب بیشتری احتیاج دارد. یک قانون بسیار خوب برای آبیاری کاکتوس اینست که پیش از اینکه خاک گلدان کاملاً خشک شود نسبت به آبیاری آن اقدام گردد.

▪️برای آبیاری کاکتوس دو روش استفاده می شود یک نوع آن آبیاری از بالای خاک گلدان کاکتوس و نوع دیگر قرار دادن گلدان به مدت 10 الی 15 در ظرفی که آب کمی در آن قرار دارد. در روش دوم کاکتوس آب مورد نیاز خود را به داخل جذب می کند. مناسب ترین روش البته اینست که بصورت متناوب از هر دو روش استفاده شود.

▪️برای آبیاری کاکتوس از افشان کردن آب بر روی گلدان خودداری شود.

▪️کاکتوس را فقط زمانی که در حال رشد است منظم آبدهی کنید زیرا زمانی که در دوره رشد خود قرار ندارد آب کمی احتیاج دارد. ریشه این گیاه سریع فاسد می شود و در صورت آبدهی اضافی از بین می رود.

▪️در هنگامی که کاکتوس در دوره استراحت است هر 2 یا 3 هفته یکبار پس از خشک شدن خاک گلدان، آبیاری سبکی لازم است بگونه ای که ریشه این گیاه کمی مرطوب شود.

🌵 خاک مناسب برای کاکتوس 🌵

یکی دیگر از عامل های موثر در روش نگهداری کاکتوس ها انتهاب خاک مناسب است. در قسمتی از خاک گلدان با یک قسمت از ماسه و کمی شن برای عبور راحت تر آب، می توان خاک مناسبی برای کاکتوس تهیه کرد.
لایه های خاک کاکتوس عبارت است از:

- ریگ ریز
- خاک گلدان+ماسه
- خزه یا پوست برنج
- ریگ یا خرده سفال

🌵 کود مناسب برای کاکتوس 🌵

گیاه کاکتوس در طول پاییز و زمستان تنها هر دو تا سه ماه یکبار به کود احتیاج دارد، و برای کاکتوس یک کود کم ازت مناسب می باشد.
کودهایی که به تدریج در خاک آزاد می گردند نیز برای کاکتوس مناسب می باشند، اما این کودها باید فقط یکبار در بهار به خاک اضافه گردند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.